De rekening alvast aanbetalen bij de reservering hadden we jaren terug niet kunnen bedenken. De zogeheten no-show gast, die wel degelijk “netjes” reserveert maar vervolgens (een stuk minder degelijk en netjes) niet komt opdagen. Het is de nachtmerrie van vele restaurants.
Geen afmelding, geen mail, niets. Dat niets wordt een onbemande tafel in het restaurant. Met name rondom de feestdagen zijn er veel begeerde tafels ongebruikt achtergebleven. Een doodzonde.
“Terwijl de producten zijn voorbereid, het personeel er klaar voor staat worden welwillende “walk-in” gasten verontschuldigend de deur gewezen wegens een vol reserveringsboek. Als de tafel vervolgens leeg blijft, valt de rekening-van-geen-fatsoen op de mat bij de ondernemer.”
Het is inmiddels het gespreksonderwerp van de dag binnen velen restaurantmuren. We horen en zien dezelfde problemen bij collega’s uit te buurt en de vraag is natuurlijk; hoe lossen we dit op? Middels een aanbetaling, zijn de gasten toch eerder geneigd om óf netjes te komen óf netjes af te melden. Deze nieuwe manier van reserveren is helaas een noodgedwongen ontwikkeling om uiteindelijk zoveel mogelijk mensen blij te kunnen maken.
Gemak dient de mens dus niet
De no-show’er is een gast van deze tijd. Het uit-eten-gaan, stond jaren geleden vaak nog in de metaforische zondagsschoenen; ze kwamen alleen bij bijzondere gelegenheden uit de kast. Waar voorheen het vooral de welgestelde mens was dat regelmatig gebruik maakte van een bordje buiten de deur, gaat nu bijna dertig procent van de 18- tot 36-jarigen minstens een keer per week uit eten.
Naast dat we onszelf steeds vaker trakteren op een avondje uit, wordt het ons ook nog eens ontzettend makkelijk gemaakt te reserveren. Niet zoals vanouds een fatsoenlijk telefoontje of persoonlijk contact, het is nu drie keer klikken en je naam staat in het gewenste boek. Die gemakkelijkheid zou ook bijdragen aan het vrijblijvende gevoel en dus uiteindelijk asociale gedrag.
“Moderne systemen speciaal ontwikkeld vóór de gast om nog meer service te kunnen bieden, lijken dus langzaamaan de ouderwetse manieren van tafel te vegen.”
Vooral in Amsterdam zien we steeds vaker toeristen die voor “de zekerheid” bij meerdere restaurants reserveren om dan op de avond zelf te kunnen beslissen waar ze trek in hebben. Niet alleen de toerist zelf, maar ook conciërges van grote hotels in de stad werken hieraan mee. De restaurants die de race van die avond verliezen, blijven achter met lege tafels.
Welke stoel je ook reserveert, er wordt op je gerekend
Voor veel restaurants -en zo ook zeker bij Bistrot Neuf- voelt het vragen van een aanbetaling op de rekening nog wat dubbel en ongastvrij. Geen van de betrokken partijen had gewild dat dit nodig zou zijn, maar als we er nog eens goed over na denken is het zo gek nog niet.
Of je nou een stoel reserveert in een restaurant, een concertzaal of de tandarts, er wordt op je gerekend. Er zijn voorbereidingen getroffen, er staan mensen voor je klaar en misschien wel vooral: er hadden andere mensen achteraf wél in kunnen zitten en kunnen genieten. Als je naar een voetbalwedstrijd gaat of een vliegticket boekt, betaal je ook vooraf voor de zekerheid van je gewenste plek.
Het is een nieuwe tijd in de Horeca en ook wij gaan met die tijd mee. Onze excuses voor degene die het als een ongemak beschouwen en hopelijk zien wij u snel in onze Bistrot.